Kafeteria Bezpieczeństwa Cyfrowego

Przeciwdziałanie e-uzależnieniu dzieci i młodzieży

Przeciwdziałanie e-uzależnieniu dzieci i młodzieży
  • OPUBLIKOWANO
  • 25 stycznia 2017

Przeciwdziałanie e-uzależnieniu dzieci i młodzieży

 Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła niedawno analizę i ocenę podejmowanych działań dotyczących przeciwdziałania e-uzależnieniu dzieci i młodzieży w polskich szkołach oraz publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. U podstaw kontroli leżała obawa o to, iż w placówkach oświatowych, problem profilaktyki uzależnień skoncentrowany jest na zjawiskach takich jak nadużywanie alkoholu czy substancji psychoaktywnych, właściwie pomijając przy tym kwestię e-uzależnień. Wyniki kontroli opublikowano w raporcie Przeciwdziałanie e-uzależnieniu dzieci i młodzieży.

 

Kontrola o której mowa prowadzoną w II i III kwartale 2016 r. objęto szereg instytucji związanych z szeroko rozumianą edukacją oraz zdrowym rozwojem dzieci i młodzieży takie jak Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Zdrowia, Krajowe Biuro Do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii (KbdPN), 10 publicznych poradni, psychologiczno-pedagogicznych i 10 szkół podstawowych albo gimnazjów oraz 10 ośrodków profilaktyki/terapii uzależnień z terenu województw: łódzkiego, małopolskiego, mazowieckiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego.

 

Wyniki kontroli Najwyżej Izby Kontroli nie są zadowalające. Działania w badanych instytucjach, które mają na celu przeciwdziałanie e-uzależnieniu dzieci i młodzieży są bowiem w ocenie ich ekspertów przypadkowe oraz nieodpowiadające na zagrożenia wynikające z rozwoju

nowoczesnych technologii. Szczególną uwagę zwraca fakt, iż Minister Edukacji Narodowej oraz Minister Zdrowia nie opracowali dotychczas wytycznych określających sposób postępowania w zakresie identyfikowania i diagnozowania zjawiska nadużywania przez dzieci i młodzież mediów elektronicznych oraz realizacji zadań w zakresie przeciwdziałania e-uzależnieniu. Nie dotyczy to zresztą wyłącznie obecnego rządu, ale także jego poprzedników. Problem ten zauważono natomiast w KbdSPN, jednak opracowania, które powstały przy wsparciu środków FRPH, nie zostały wykorzystane przy tworzeniu spójnej polityki, która mogliby posłużyć się decydenci.

 

Z kolei, w objętych kontrolą szkołach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych stwierdzono, iż placówki te nie są świadome skali problemu nadmiernego korzystania przez dzieci i młodzież z mediów elektronicznych. W niewielu przypadkach dokonywano rzetelnej diagnozy środowiska szkolnego pod kątem nadużywania przez uczniów mediów elektronicznych. Nic więc dziwnego, iż programy profilaktyczne opracowane i realizowane w okresie objętym kontrolą, nie były ukierunkowane na działania skupione na przeciwdziałaniu e-uzależnieniom. W konsekwencji zachodzi ryzyko, że szkoły nawet jeśli zidentyfikują ryzyka związane z e-uzależnieniem uczniów nie podejmują właściwych działań profilaktycznych.

 

Raport Przeciwdziałanie e-uzależnieniu dzieci i młodzieży, prezentujący wyniki kontroli, który szczegółowo przedstawia jej wyniki oraz wnioski płynące z oceny skali zjawiska, znaleźć można w Bibliotece materiałów na platformie Cyfrowobezpieczni.pl